Den viktigste strategien i markedsføringen din
Visste du at den største feilen coacher og eksperter gjør når de starter en business er å la være å lage seg en skikkelig kundebeskrivelse? De unnlater å lage en målgruppebeskrivelse fordi de synes det er for vanskelig.
Den gode nyheten er at det er ganske enkelt å fikse. Det vil gjøre markedsføringen din enklere og mer effektiv, og du får kunder som faktisk hører på deg – og kjøper av deg.
Det å ha en målgruppe er ikke bare en container av et begrep som du stapper alt mulig inn i
Hvis du er ny i business og begynner på Business School, lærer du kanskje at du skal FINNE målgruppa di. Men det å finne den mystiske drømmekunden er sannelig ikke enkelt. Jeg hadde ihvertfall ingen drømmekunder blant mine venner! De ville aldri kjøpt coaching av meg.
En øvelse gikk ut på å sende ut et brev til alle venner, familie og bekjente og fortelle om hva vi gjorde i businessen, og høre om de kjente noen som kunne ligne på vår drømmekunde. Vennene mine trodde det hadde revna for meg. Not a great deal.
Men hva ER egentlig en målgruppe?
Hva er en KundeAvatar, en drømmekunde, en stjernekunde , en kjernekunde eller hva som helst annet man måtte velge å kalle det?
Det er den kunden som har det problemet du kan løse, som tror på at du kan løse det, som du ønsker å jobbe sammen med og som du kan være med på å få resultater for, som gjør jobben og betaler godt – eller ihvertfall betaler. I denne setningen ligger hele løsningen på en virkelig DRØMMEkunde.
La oss se på selve strategien
1. Du må identifisere problemet
Personlig er jeg uenig i å grave ned i smertepunktene til din mulige kunde. Det blir som det vi i gamle dager kalte å «skape et behov». Men det ER viktig at du snakker om problemet på en slik måte at kunden føler seg sett, hørt og forstått av deg. Da er de et skritt nærmere deg. Men dette er en strategi, dere. Om du velger å borre i såret eller snakke slik at de føler seg sett hørt og forstått. DET er en strategi.
2. Du må vite hvilket resultat kunden vil ha
– og det er ikke sikkert det er det resultatet du tror de vil ha. En ting er nemlig hva de sier høyt, en annen ting er hva de egentlig sier til seg selv. Det kan se så forskjellig ut at du blir sittende og lure på om du har forstått kunden din i det hele tatt. Du kan si at de kan komme til deg for å få et bedre kosthold og en livsstilsendring, mens det de tenker selv er “slutt å prate, gi meg oppskriften på å gå ned 20 kg”.
3. Du må vite hva kunden ønsker seg
Kunden som vil gå ned 20 kg ønsker seg kanskje en shoppingtur uten frustrasjoner i prøverommet. Eller de trenger å få ned blodtrykket uten å ta medisiner. Eller du har en kunde som vil ha en god business der hun tjener nok penger til å forsørge seg selv, og sier det er fordi hun vil ha friheten. Mens det hun kanskje egentlig ønsker seg er å slippe å forholde seg til en arbeidsgiver.
Målgruppestrategien er en så viktig strategi at dersom du ikke får den skikkelig på plass, sliter du med resten av markedsføringen din. Hvordan i all verden skal du skape en markedsføring som bygger businessen din hvis du ikke vet hvem du virkelig kan og ønsker å gjøre en forskjell for?
Du finner ikke målgruppa di.
Du identifiserer og bestemmer deg for den.
Hvis du synes dette gir mening og er nyttig, trykk på knappen under her og last ned guiden for å finne din lukrative målgruppe. Når du bestemmer deg for den målgruppen du vil jobbe med, er det mye lettere å få en profesjonell markedsføring og kommunikasjon med de du vil jobbe med.
Husk, at en business du elsker og får suksess med, alltid starter med dine styrker.