Det er én ting som er viktigere enn noe annet når det gjelder Den Visjonære BusinessTypen, og det er formidlingsevne.
Du må kunne snakke om de viktige innsiktene dine på en måte alle andre kan forstå.
Den Visjonære er en BusinessType som “ser” fremtiden på en måte ingen andre gjør. De har en ekstrem teft for ting som tilsynelatende ikke finnes (for andre). De oppdager nye ideer og evner å sette sammen inntrykkene sine på en måte som skaper helt nye uttrykk i markedet.
Visjonærens problem er ofte formidlingsevnen. Det vi vet og ser, kommer ofte ikke ferdig formidlet til oss, eller vi føler at det kommer helt ferdig, men språket funker ikke for andre. Visjonæren snakker til døve ører og ingen skjønner bæret. Ti år senere begynner alle å snakke om det, men nå er sannheten forvrengt, ingen har forstått hva det egentlig handler om, og Den Visjonære klør seg i hodet og lurer på hvor dette gikk feil.
Hvis din BusinessType er Den Visjonære, er det to ting som er viktige å legge seg på hjertet.
1) Du må formidle innsiktene dine på en forståelig måte
Når du har Den Visjonære som din BusinessType laster du ned meldinger, du hører, ser eller bare vet hvordan noe er. Eller du tenker noen helt nye tanker ingen har tenkt før. Denne informasjonen kommer ofte gjennom med et begrenset språk, kanskje også et svært avansert språk. Du får en melding med ord som henger veldig nøye sammen for deg. Problemet er at når du formidler det på den måten til andre mennesker, så treffer det dem ikke hjemme.
Som Visjonære er dermed utfordringen å formidle det vi vet med en stemme og et ordvalg som ikke bare er forståelig, men som gjør innsikten forståelig for de som skal høre den.
Da jeg tok mastergraden min ved UiO, skrev jeg om et fenomen ingen hadde hørt om før. Da jeg oppdaget det, var det kun beskrevet med seks linjer i et programhefte, men jeg så med en gang at dette var en fremtidsgreie innen teatret, og at flere ville kaste seg på den hvis det bare be formidlet på en god måte.
For å få til det, ba jeg moren min lese gjennom alle artiklene mine, innleveringsoppgaver og eksamensbesvarelser når jeg hadde hjemmeeksamen. Det var helt essensielt at det jeg visste ble gjort tilgjengelig for alle, ikke bare seks professorer ved Universitetet.
I Universitetssammenheng var det egentlig et lite stunt, fordi de var ikke vant til at noe ble formidlet på den måten, men det gikk helt hjem hos professorer og veiledere. Endelig ble noe bare forklart som det var uten fluff.
Dette er Visjonæresn utfordring. dette må du bruke tid på når du skal formidle innsiktene dine. Hvis ikke får du ikke med deg massene. Da får du bare en liten krets av andre rundt deg som tenker og snakker på samme måte som deg. Spørsmålet er da om du fyller misjonen din. Visjonæren skal formidle tungt og lite tilgjengelig tankegods til folket, på en måte som gjør at de forstår innholdet akkurat slik det er tenkt.
2) Måten markedet adopterer informasjon på
Modellen under forklarer hvordan en idé, en tjeneste eller et produkt adopteres av markedet. Du som er en Visjonær BusinessType er Innovatøren.
Du ser her at du må snakke om din idé en stund før den snappes opp av Tidlige brukere. Et litt naivt eksempel kan være min misforståelse av dette å “stå rett i skoa”, som jeg tolket til “å stå midt i skoa”. (den innovative fasen; begrepet er funnet opp). Dette begrepet brukte jeg ganske lenge før noen av kundene mine snappet det opp og begynte å bruke det (kundene er nå tidlige brukere). Mange måneder senere så jeg at et av medlemmene brukte det i gratisgruppa mi på Facebook (den tidlige majoriteten). Dersom dette begrepet brer om seg, vil flere begynne å bruke det, men siden det nå er brukt en stund, brer det seg i den sene majoriteten. Tilslutt begynner etternølerne å bruke det.
Vippepunktet beskriver det punktet der det blir tatt en avgjørelse om denne ideen blir allmenn eller ikke. Ideen stopper hos en liten elite dersom
- Innovøren (Den Visjonære) ikke klarer å formidle ideen på en forståelig måte, og
- Dersom de tidlige brukerne ikke klarer å ta tak i ideen med en tydelig mening og spre den.
Nå er dette et tenkt tilfelle og kun ment som et eksempel. Men det gjelder dine ideer, dine tjenester, dine produkter – når du finner på eller finner opp noe ingen har tenkt eller gjort før.
Jo klarere og tydeligere du er når du forklarer innsiktene dine, jo kjappere blir begrepet ditt adoptert i markedet.
Det er med andre ord din plikt som Den Visjonære, å formidle dine innsikter med et klart og tydelig språk som moren din kan forstå!
Denne artikkelen er den første i rekken av artikler om de ulike businesstypene. BusinessTypene er Den Visjonære, Orakelet, Supporteren, Lederen, Gründeren og Enhjørningen. Vil du vite hvilken BusinessType som er din?