For en del år siden fikk jeg dette spørsmålet fra en coach: “What is your Big Why? Ditt store HVORFOR?” Jeg klødde meg i hodet og så sikkert supersmart ut. Glad for at ingen kunne se meg, tenkte jeg:
Mitt store HVORFOR?
Hvorfor hva da?
Hun insisterte:
Du MÅ vite hvorfor du gjør det du gjør, hvis ikke får du ingen suksess. Hun la til, litt mer ivrig: Vil du ikke ha suksess?
Hm!
HVORFOR, altså.
Grunnen til at jeg kom på denne episoden, var at jeg så det samme spørsmålet hos en guru for noen dager siden. Og den samme påståelige “du må vite det!” Når du vet ditt store hvorfor skal det være retningsgivende og målgivende for businessen din. Men er det egentlig det?
Hvor stort er et “hvorfor”? Hvor mye må det være for å kunne kalles et mål – eller en retning?
Den gangen coachen min spurte, tenkte jeg at mitt virkelig store “hvorfor” måtte være å tjene så mye at jeg kunne bygge skoler i Afrika og bidra til at små jenter ikke ble solgt til gamle gubber. Så jeg skrev det ned med litt pen skrift på et kort, og hang det pent på veggen som jeg hadde fått beskjed om.
Problemet var bare at det funka ikke.
Det var for stort. For fjernt. Det var for langt unna både i avstand og pengebeholdning. Jeg trengte et hvorfor som virkelig kunne drive med. Og jeg innså at det ikke trengte å være hverken SÅ stort eller så langt unna.
Mitt nye “store hvorfor”
Jeg kan nesten ikke tenke meg noe verre enn å måtte gå ut av døra kl 07.00 i all slags vær, vannrett regn og snø, vind som iser innenfor jakka. Bare for å gå inn en dør, sitte ved en pult og tjene en sak jeg kanskje ikke tror på en gang, helt til kl 16.00. Det kan være så interessant det bare vil der inne, det hjelper ikke. Hvis jeg kan unngå den følelsen av å være fanget, skaper jeg gjerne heller mitt eget.
Da jeg begynte å tenke på hvor desperat jeg følte meg hver eneste morgen på vei til tvangstrøya, ble det mye enklere å virkelig kjenne mitt store hvorfor helt innerst inne i hjerte og sjela.
Mitt nye store “hvorfor”
Den satt!!
Det ble også mitt nye slogan og merkevareløfte i Mana Marketing.
Skap en business du elsker og lykkes med
Vet du HVA målet ditt er? Det slo meg nemlig plutselig, at hvis du vet hvorfor du gjør det du gjør, så er det så mye lettere å sette et mål. For da vet du virkelig hva du VIL, hva det er verdt – og HVORFOR du gjør det. Med andre ord: Ditt hvorfor er ikke bare et substantiv som står der og lyser som en sak. Det er en prosess. Det skaper progresjon. Og det gir deg et incentive til å skape det du vil ha i livet – og businessen.
Hvis du leser til eksamen for eksempel, vil innsatsen du legger i det avhenge av målet du har satt deg. Er du fornøyd med en B eller C, vil du lese til en B eller C. Vil du ha en A, vil du legge inn MER. Men! Hvis du vil bli noe helt spesielt, lege eller advokat eller veterinær eller journalist, er sannsynligheten stor for at du stormer mot en A. Det blir inspirerende å lese, fordi du vet hvorfor. Du har ikke bare et mål om å få en A, men en grunn, et større mål: å bli dette helt spesielle.
Only she who knows the destination knows the way
– ZEN
Vet du hvorfor det er viktig å sette seg mål?
Jo, fordi at hvis du ikke vet hva som er målet ditt, kan du heller ikke vite om du har kommet fram.
Men det er altså ikke nok bare å sette seg et mål, det er også viktig å vite hvorfor du gjør det. Hvilke konsekvenser det vil få å nå det? Hvordan vil livet ditt se ut når du har nådd målet – og hvilke egenskaper og evner trenger du å bruke for å nå dit du vil?
Hva er ditt HVORFOR?
Hvordan kan ditt HVORFOR påvirke deg til å sette deg mål?
Del dine tanker og erfaringer med oss i kommentarfeltet under.
Når vi deler, skaper vi flere tanker og nye ideer og erfaringer.
Tusen takk for at du er her og leser – og deler ?