
Når du skal bygge et solid brand, vil du at det skal gjøre 5 helt spesielle ting for deg
- Gjøre deg synlig for de kundene du ELSKER å jobbe med
Du vil tiltrekke deg de riktige kundene. De som elsker deg, gjør jobben og betaler uten en haug med mas. Dette er de kundene som får gode resultater uten at du må jobbe deg ihjel. - Vise deg fram som en coach eller ekspert med kunnskaper
Gode fagkunnskaper er viktige for et sterkt brand.
Brandet ditt må ha et fundament i det du er god til. Er du en dyktig designer, er det ikke sikkert du vil gjøre det stort innen markedsføring, og er du kreativ og har mange ideer er det ikke sikkert du er en dyktig designer. Finn ut hva som er dine styrker, og voks med dem som kjerne i bedriften din. - Bidra til at businessen din vokser
Et sterkt brand er en viktig konkurransefaktor. En robust merkevare vil skape business for deg i kraft av seg selv. Med et sterkt brand er det enklere å være synlig overalt – hele tiden.

- Gjøre det enkelt å fremstå på samme måte hver eneste gang
Med en god brand manual er du aldri i tvil om hvordan du skal snakke om businessen din, produktene dine eller prosessene du tar kundene gjennom. De er del av brandet ditt og bidrar til vekst i businessen - Passe på at du er tro mot brandet ditt, visuelt, verbalt og skriftlig
Med et godt brand, er du konsistent. Du vil alltid se lik ut for kunden enten du snakker, skriver eller viser fram bilder osv. Det er som et fingeravtrykk som bare er ditt.
Ha er branding og hva er et brand?
Det er mye lettere å forstå det på norsk, så derfor oversetter jeg det ganske enkelt.
Branding er merkevarebygging, altså den prosessen du går gjennom for å bygge en merkevare. Resultatet av denne prosessen er brandet ditt, eller på norsk: merkevaren.
Det å bygge en merkevareer, for å si det rett ut, at du banker inn en tanke, et bilde, et slagord, en følelse, et miljø, en forventning i hodet på dine potensielle kunder i ditt marked om igjen og om igjen over tid.
Branding er ikke bare å finne ut hvem du er som business. Det er å skape en følelse av brandet ditt som dine kunder kan føle seg hjemme i. Det er som å innrede et hus. Du begynner ikke med sofaen. Du begynner med å bygge huset. Når brandet ditt har en helhet er det mye enklere å kommunisere det ut i markedet ditt om igjen og om igjen.