Hvis det virkelig var et magisk knips eller et sveip fra en tryllestav som skulle til for å få deg fra 0 til 1 million på 8 måneder, ville alle knipset eller sveipet – og lykkes.
Sannheten er at å bygge en business som er solid, gir jevnt stigende inntekt år etter år, krever arbeid, investeringer og konsistens.
Jeg kjenner gründere som har investert mer enn 100 000 i businessen sin, og enda ikke tjent inn investeringen. Jeg var den gründeren. På 500 000 investert, tjente jeg rundt 120 000. Da jeg endelig gikk tilbake til røttene mine som er markedsføring og kommunikasjon, knakk jeg koden. Den koden skal jeg gi deg her. Nå. Helt gratis.
Her er den:
Du må ha et solid INNHOLD, et klinkende klart BUDSKAP, LØNNSOM og profesjonell markedsføring og kunden må få vite hvilket RESULTAT de får av å jobbe med deg.
SO, LETS GET REAL
Hvis du er coach, veileder eller holder kurs med et eller annet innhold, kan du ikke gjøre en dårligere jobb hvis du skal lykkes. Prosessen er den samme. Kunnskapene dine kan være GULL, men bare hvis du evner å omsette dem til et solid innhold i businessen din. Og SÅ kan du markedsføre.
Altfor mange dyktig coacher, veiledere og terapeuter går i fella og tror at det er nok å kunne faget sitt, så vil kundene komme. De glemmer at markedsføring også er et fag som det tar mange år å lære, og å mestre profesjonelt. De glemmer at for å gå online med alt de kan, må de pakke tjenestene sine på en annen måte. På en måte som er egnet for nett. Jeg har sett altfor mange dårlige, innholdsløse og pratete kurs som koster skjorta gå live med massiv annonsering, og så skjer det samme: folk kjøper, gjør halvparten og så detter de av. I tillegg er ganske mange ting som serveres en bleik kopi av originalen. Kjipt for den som blir kopiert, dyrt for kunden som kunne fått bedre innhold andre steder. De aller fleste onlinekurs (gjør det selv-modellen) funker bedre for den som lager det enn for de som skal nyttiggjøre seg det. Med andre ord: onlinekurs funker ikke for kunden. De onlinekursene som funker, er de som er coachet live hver kurskveld og gir kunden direkte tilgang til kurslederen, eller har jevnlige muligheter til direkte spørsmål og svar gjennom hele kurset.
En annen ting er at vi virkelig tror på de som sier “jeg gikk fra 0 til 1 mill på 8 måneder, og nå skal jeg lære deg hvordan du kan gjøre det samme.” Vi må lære oss å be om dokumentasjon fra kunder det har virket for, ihvertfall når kurset har gått en stund.
Det er vanvittig mye som MÅ være på plass for at du skal kjøre et vellykket kurs på nett. Og da mener jeg et kurs som er vellykket for kunden din. Du må ha et veldefinert, solid og godt INNHOLD. Det må være bygget opp på en slik måte at kunden din kan følge deg og klare å gjøre oppgavene, og få veiledning og hjelp underveis hvis det butter. Prisen må stå i forhold til det du leverer. Du må ha en veldefinert kundebeskrivelse (drømmekunden, kunde-avataren, målgruppen). Du må ha et budskap kunden forstår. Du må ha en grunnleggende tro i bunnen på at du KAN, og en indre, sterk drive mot å gjøre ordentlig jobb.
Du må fortelle kunden hva slags resultater de får av å jobbe med deg, og så må du levere.
Det kommer så mange aktører til på nettmarkedet nå, at å være profesjonell i alle ledd blir viktig og nødvendig. Det skal ikke ta vekk det å ha det gøy, jobbe fra hvor du vil eller ha den friheten du alltid har drømt om. Men det er viktig å forstå at det er en JOBB, at du ikke kommer til å jobbe noe særlig mindre (bare annerledes) og at du MÅ levere kvalitet til kundene dine.
Hvilket resultat får kunden av å jobbe med deg?
Hvor i businessen din trenger du mer kvalitet?
Har du det helt klart for deg hvem du markedsfører til, og hva du skal si til dem?