Jeg har aldri følt at jeg har hatt så mange armer og bein og aldri hatt så lite hår på hodet (litt sånn Donald som river seg i håret, vet du) som da jeg skulle definere denne Drømmekunden.

Du må finne målgruppa di
Jeg hadde nettopp tatt et kurs der jeg skulle lære å bygge business online, og vi var kommet til målgruppemodulen. FOR et styr! Alle på kurset løp plutselig rundt i sine respektive byer og tettsteder og lette etter drømmekunden (du kan sikkert levende se oss for deg). Vi prøvde å for oss denne fantastiske kunden som vi snart skulle jobbe med og tjene penger på. Vi prøvde å finne drømmekunden blant vennene våre, for det var det vi skulle gjøre hvis vi ikke hadde hatt kunder før.
Og så lærte vi at vi skulle bruke opptaksenheten på mobilen og snakke direkte til liksomkunden. (hm…)
Jeg må bare gjenta det: FOR et styr!
Oppskriften var i og for seg enkel. Vi skulle gi denne fiktive kunden et navn, og så skulle vi finne ut hvor gamle de var, hvor de bodde, hvor de vanket, hvilke blader de leste og virkelig: hvilken suppe de spiste til middag! Jaha… (klødde meg litt i hodet over viktigheten der).
Jeg tror jeg holdt på med målgruppemodulen i ca et halvt år! Det ble ikke noe særlig med å komme videre i kurset og jeg begynte å bli glad for at jeg skulle ha det kurset i et halvt år til (riktignok da uten veiledening, men jeg kunne i hvert fall gå gjennom alt sammen i fred og ro.)
Det funka ikke. Jeg meldte meg på et businesskurs i USA. Det ville helt sikkert gi meg andre perspektiver og en bedre innføring. Det skulle faktisk vare et helt år denne gangen, og kostet 80 000 pluss reiser og opphold for tre masterminder. Kult!! NÅ skulle det bli vei i vellinga. Og det ble det! Helt til vi kom til DRØMMEKUNDEN! For hva tror du skjedde? Jo, nøyaktig det samme! Hvorfor?
Fordi ingen lærer bort hvordan du faktisk skaper den RIKTIGE kunden for deg.
Når du skaper DIN riktige KundeAvatar, kan du gjerne gi den et navn. Men… hvis du jobber på nett er det ikke sikkert bosted betyr noe som helst – med mindre de kulturelle forskjellene har noe å si. Det er ikke sikkert det spiller så stor rolle hvilken alder de er – med mindre alder er viktig for resultatet. Det er ikke sikkert det er interessant hva slags suppe de liker – hvis ikke du selger supper.
Så hva skal du gjøre isteden?
Her er min bastante og solide påstand:
ALL business kommer innenfra!
Hva betyr det i praksis?
Det betyr at uansett hva du skal bestemme deg for eller definere i businessen din, så må du ta utgangspunkt i den du selv er, hva du vil, hva du ønsker å jobbe med. Og målgruppa di? Du finner den ikke. Du velger den, definerer den og bestemmer deg for den! Så la oss se på hva det betyr.
De viktige delene av en målgruppedefinisjon
- Hvilket resultat skal du levere til kunden? Hva ønsker kunden å komme i mål med?
- Hva sliter kunden din egentlig med? Og hva sier de til seg selv?
- Hvilket behov har de nå?
- Hva drømmer de om på sikt?
Når du har svart på dette – og gjort det med utgangspunkt i det du kan levere, da er du mye nærmere en solid målgruppe du virkelig kan bruke til noe.
Og den KundeAvataren – eller Drømmekunden om du vil?
Klart du skal skrive den! Gi den gjerne et navn. Skap en person du kan snakke med i fantasien din, en som fyller kravene til drømmekunden din. Og den suppa? Den kan du glemme hvis ikke du selger suppe!
Takk for en fin påminnelse –
Fikk virkelig inspirasjon og satte meg til manifestere min “gruppe”
GUDRUN 50++