Jeg mener ikke om du snakker norsk eller engelsk eller et annet språk. Det jeg mener å spørre om, er om du snakker et språk kunden din forstår?Bruker du dine ord i markedsføringen din, kursene dine, annonsene dine og bloggen din.
De mest populære merkevarene i verden, har noe ved seg som er uforklarlig, og likevel forståelig for oss på et intuitivt plan. Hvis jeg ber deg forklare merkevaren Coca Cola eller Levi’s eller Nike, vil du med EN gang skjønne hva jeg mener, men du kan kanskje ikke forklare hva det egentlig ER med de merkevarene. Når du føler en relasjon til noen av disse merkevarene, foregår det en kobling mellom deg og merkevaren på et ubevisst nivå. Noen foretrekker Cola mens andre foretrekker Pepsi. Denne underbevisste måten å skape en relasjon til en merkevare på, finner vi forklaringen på i Arketypene. Når du foretrekker det ene merket framfor det andre, er det fordi du har en relasjon til den arketypen på et dypere nivå, eller varens arketypiske måten å snakke på og fremstå på.
Hvordan Arketyper påvirker merkevarer
Tenk på Marilyn Monroes sexy fremtoning. Rebellen James Dean (Wrangler jeans). Meg Ryans uskyldighet. Den Arketypen som leves ut gjennom merkevaren du bygger gjør deg istand til å definere den rollen din merkevare skal spille i andres liv og deres historie. Populære merker gir en sterk følelse av identitet og speiler håp og ambisjoner for sine kunder. Du som er coach, rådgiver, foredragholder og change agent, er merkevaren din. Det er du som fremheves, det er du som er synlig, og alt du gjør og foretar deg knyttes til deg som varemerke.
Du som merkevare
Når du finner din businessarketype, sparer du veldig mye tid og penger på å kommunisere deg selv som varemerke. Du vet at du fremstår som autentisk og ærlig og du vet at når du er deg, kommuniserer du bedre med verden – og med dine potensielle kunder. Branding with Archetypes er et helt system, der du ikke bare finner dine businessarketyper, men også lærer hvordan du skal bruke dem helt optimalt for å bygge en autentisk relasjon til kundene dine.
Det du også vet når du bruker Arketypene til å bygge merkevaren din, er at i Arketypen ligger det det du står for. De du er noe for. Resultatene du gir, og hva du er ekspert på. Og i tillegg til alt dette, viser Arketypene et utviklingspotensial. Når du vet hva som er din hovedarketype for branding, og hvilken arketype som påvirker denne, blir du helt målrettet både i kommunikasjon og i måten du tar action på. Du får et fingeravtrykk som er ditt – og bare ditt.
Hvordan er det viktig for deg å fremstå i din business?
Er du konsistent i kommunikasjonen din?
Kjenner kunden deg alltid igjen?
Kommenter her, og del gjerne bloggen med venner du synes trenger å høre dette.
Ha en fin søndag 🙂